Det som begynte som et studentband på jazzlinja i Stavanger, har nå blitt så bra at selv det toneangivende nettstedet ”All about jazz” har lagt sin elsk på dem.
– Vi visste at det kom en anmeldelse, men at den skulle bli så bra hadde vi ikke våget å håpe på. Veldig gøy å få anmeldelse fra akkurat det magasinet, av profesjonelle folk som skriver om jazz fra hele verden, sier en opprømt Eva Bjerga Haugen, vokalist i Cirrus, som nå skal ut på turné langs Den Musikalske Stamvegen.
Ble til under tvang
Kammerjazzkvartetten Cirrus startet sin musikalske ekspedisjon i 2010, da vokalist Bjerga Haugen, bassist Theodor B. Onarheim og saksofonist Inge W. Breistein var masterstudenter på Universitetet i Stavanger. Der studerte de utøvende musikk og improvisasjon, og et av fagene het ensemble-spill.
– Da vi begynte å spille sammen var det mer eller mindre ved tvang, ler Eva, og forklarer at de tre var blant de første som gikk på master på UiS, og at de kjente hverandre godt fra før.
– Theodor og jeg gikk i klasse sammen på bachelorstudiet, og Inge gikk i klassen over. Men samspillet vårt fungerte veldig bra, og vi skjønte snart at vi måtte gjøre mer sammen, også utenfor skolen, forteller Eva.
Frankofili, hiphop og odde taktarter
Cirrus spiller frankofil kammerjazz, med inspirasjon fra så vidt forskjellige retninger som klassisk nord-indisk musikk til eksperimentell popmusikk. Den spesielle instrumentkombinasjonen vokal, saksofon og bass gjorde at bandet måtte anstrenge seg for å skape både rytmikk, akkorder og harmonier med de instrumentene de hadde. I stedet for å supplere med elektronikk valgte bandet å gjøre det på gamlemåten.
– Det spesielle uttrykket ble til gjennom prøving og feiling, gjennom å lytte til musikk, skrive litt og teste ut ting. Inge har alltid hørt mye på hiphop, og har stor sans repetitive mønstre. Theodor er svak for odde taktarter, og jeg har stor svakhet for det franske, forteller Eva. Det var en flink fransklærer som var opphavet til det frankofile sinnelaget. Hun har også bodd en stund i Frankrike, og studert fransk på Universitetet i Bergen.
– Siden har det bare blitt verre og verre. Heldigvis har jeg Inge og Theodor som drar meg utav det, smiler hun.
Læremesteren med på laget
En av lærerne deres i Stavanger het Stein Inge Brækhus. Den meritterte, erfarne og allsidige trommeslageren og produsenten fulgte Cirrus tett allerede fra starten. Da bandet spilte inn sin først plate var han med, både bak trommene og bak spakene. Snart ble han fast medlem i bandet, til sine gamle studenters store begeistring.
– Vi spurte forsiktig om han kunne tenke seg å være med, og så svarte han kontant ja. Det tar vi som et kvalitetsstempel. Det er utrolig fint å ha ham på laget, sier Bjerga Haugen. Hun var imponert over at Brækhus greide å finne sin plass i ensemblet, selv om han kom inn etter at låtene var ferdige. Hans bidrag til den særegne musikalske tilnærmingen de har fra tiden som trio, gir bandet et ytterligere løft, mener hun.
Fjorårets beste jazzplate?
Resten er historie, som det heter. Cirrus er blitt et ensemble som blir lagt merke til, både i Norge og i utlandet. Debutplata ”Méli Mélo” kom ut i fjor vår og fikk storslagne anmeldelser. Dagsavisens Roald Helgheim mente den gikk rett inn i jazzhistorien og at den trolig var fjorårets beste jazzplate. Også live- anmeldelsene har vært fulle av lovord, så det er garantert verdt bryet å møte opp når Cirrus inntar scenene langs Den Musikalske Stamvegen. Turneen starter 22. april på Verftet i Bergen, så drar kvartetten til Voss, Stavanger, Balestrand og Jølster. Med bandmedlemmer fra både Sogn og Fjordane, Rogaland og Hordaland får alle mulighet til å spille for sitt heimepublikum. Bandet gleder seg til å komme ut på veien, og få spilt seg skikkelig varme.
– Med unntak fra Stavanger har ikke Cirrus spilt på noen av disse stedene før, så dette gleder vi oss veldig til, avslutter Eva Bjerga Haugen.
22.april – Bergen // Sardinen USF Verftet
23.april – Voss // Gamle Voss kino, Voss Jazzklubb
24.april – Stavanger // Spor 5
25.april – Balestrand // Club Bele, Ciderhuset
26.april – Jølster // Jølster Jazzklubb
Tekst: Kristin Øygarden