Nyheter

Norwegian Song til Frankfurt

28. August reiser Dag Arnesen og Bergen Big Band til Frankfurt for å spille en utendørskonsert i Palmengarten, en nydelig utendørsscene i den tyske storbyens botaniske hage. Konserten er en del av festivalen Summer in the City, hvor de presenterer seks konserter over en seks-ukers periode, blant dem Rufus Wainwright og Orlando Julius med The Heliocentrics. Vi har tatt en prat med Dag for å sjekke at alt er klart før avreise og litt mer generelt om hva han driver med for tiden.

 

  • Er det mye styr når en spiller utenlands konserter med et så stort orkester?

 

Selvsagt er det mye styr når 18-19 mennesker reiser på turné. Men heldigvis ordnes alt det praktiske av VNJS ved Nina Torske og Audun Humberset. Jeg merker ikke personlig så stor forskjell, bortsett fra at det alltid er noen å prate med, og at det selvsagt tar mer tid å ordne seg til på scenen.

 

  • Hvor mye revideres notene, er det slik at du gjør forandringer etter hver konsert eller er partituret nå helt ferdig?

 

Ikke noe særlig med forandringer etter at partituret er ferdig, nei. Selvsagt kan musikken, arrangementene forbedres. Men det er noe med å stå for det en har gjort, og det er viktig å komme seg videre. Vi øver alltid litt og diskuterer musikken når vi skal gjøre nye konsertert. Vi blir ofte enige om å prøve å spille litt “annerledes” her og der, vi gjør noen avtaler så  konsertene blir litt forskjellige fra gang til gang.

 

 

  • Norwegian Song-serien virker å slå veldig godt an i det tyske markedet. Noen idé om hvorfor det er slik? Og er det andre land hvor denne plate-serien har slått spesielt godt an?

 

Musikken er jo veldig melodiøs, og jeg tror det er tidløst med gode melodier. Gjennom tidene endrer selvsagt musikken seg, nye typer komp/rytme, akkorder og form. Men gode melodier er alltid kjærkomment, og her er vi så heldige å kunne gå til Edvard Grieg, bl.a. Tonespråket i den norske folkemusikken, som også Grieg baserte mye av sine komposisjoner på, er universelt. Treffer en streng i mange. Jeg har spilt Norwegian Song i mange land, og konseptet blir alltid godt mottatt, men kanskje litt ekstra i Japan.

 

  • Som en av landets ledende jazzpianister i mange ti-år, hvordan ser hverdagen din ut? Øver du mer eller mindre nå enn du gjorde tidligere? Og øver du annerledes?

 

Jeg øver hver dag, kanskje mere enn før, syns det er kjempegøy. Men jeg lager stadig nye øvelser for å holde motivasjonen oppe, og jeg tror fortsatt at jeg kan bli en bedre pianist enn jeg er i dag. Det er selvsagt litt tyngre å øve når det går lenge mellom konsertene, men foreløpig er det ikke noe problem!

 

 

  • Du har nå gjort Norwegian Song med trio, strykekvartett og nå storband. Hva blir det neste, trommegruppe? Metal-band? Undervannsorkester? Kor?

 

Det med undervannsorkester høres jo spennende ut!… men kanskje ikke noe for meg?…må tenke litt på den! Noe helt nytt finner jeg vel ikke på, men det er spennende å videre-utvikle de konseptene jeg allerede har. Jeg kommer jo også til å skrive nytt stoff som ikke har noe med Norwegian Song å gjøre.

 

  • Hvilken musikk er det du hører på for tiden? Følger du noe med på nye ting som kommer ut eller er det mest ting du kjenner fra før? Er det noen nye pianister du liker spesielt godt?

 

Jeg har endelig fått meg Dab-radio, så jeg hører mye på jazzkanalen. Der spilles jo så mye forskjellig…og det liker jeg. Husker på turné Joe Henderson, han lå på rommet og hørte på Louis Armstrong!… det er noe med røtter/historien. Men ellers liker jeg å holde meg oppdatert på nye pianister og trioer.

 

 

  • Har du noen tips til unge musikere i dag om hva de bør tenke på for å kunne ha en lang karriere som musiker? Med en så vellykket karriere må du vel ha noen tips?

 

Det er jo de færreste som kan bli “verdensmester” og leve av kun sin egen musikk. Tror det er lurt å orientere seg bredt, sette seg inn i litt flere stilarter/sjangre for å kunne delta i forskjellige prosjekter. Å jobbe med å utvikle seg på instrumentet sitt er jo selvsagt en forutsetning. Det å være positiv og godt forberedt er alltid et pluss.

 

  • Hva er det fineste konsert-minnet du har, enten du spilte selv eller hørte noen andre?

 

Oj, det har jo vært så mange, men den første som faller meg inn er Eliane Elias trio på Nattjazz for 10-15 år siden, jeg svevde i flere dager etter den konserten!

 

Forside-bilde er tatt av Dag Fosse ifm. plateslippet av Norwegian Song IV, resten er tatt av Jarle H. Moe ifm. innspillingen. Her kan du høre platen, og her er det en liten video fra innspillingen.

Fra forsiden

Nyheter

Gig-akademiet

Konsert med jazz-vokalistene på Griegakademiet. Torsdag 21. nov. kl. 19:00 på USF Sardinen, Bergen. Fri inngang.

Nyheter

SHAKAI – Tilgjengelig for booking i uke 37 (2025)

Navnet Shakai kommer fra det japanske ordet for samfunn. Samfunn består av individer med unike historier. Det gjør også denne kvintetten som består av musikere som kommer fra et bredt spekter av sjangre, stiler og uttrykk, noe som gir bandet et spennende og variert lydbilde.