Bestillingsverk er en utfordrende øvelse. Verket skal skrives, øves inn og til slutt fremføres på festivalen som har bestilt det. Det tar lang tid og koster mye. Derfor er det gjerne disse verkene det knytter seg mest spenning og prestisje til når det skal presenteres. Og det er slett ikke alltid det lykkes. Men det skulle da også bare mangle.
Det øvrige programmet på festivaler er gjerne utprøvd fra før og dermed langt mindre risikabelt. Publikums første møte med bestillingsverket er selve urfremførelsen. Nå er det dessverre slik at bestillingsverk ofte bare blir presentert denne ene gangen, selv om verket blir tatt godt i mot, både av publikum og anmeldere. Dette er naturligvis trist, både for komponisten, musikerne og festivalen som bestiller det. Ikke minst for publikummet deres.
Med dette bakteppet er det ekstra gøy å kunne presentere hele tre bestillingsverk på vårens turné-program. Musikken er bestilt av tre festivaler i vår region: Sildajazz, Vossa Jazz og Bajazz-festivalen. Alle verkene har blitt tatt svært godt imot. Og best av alt, her møter vi glimrende utøvere fra hele Vestlandet, nærmere bestemt: Stavanger, Haugesund, Bergen, Voss, Leirvik, Stranda, Bømlo, Leirvik samt noen fantastiske tilskudd fra andre deler av landet. Det er en sann fryd å kunne presentere:
Hildo
Med:
Berit Opheim (vokal)
Tore Brunborg (saksofon)
Stein Urheim (gitar og diverse strengeinstrumenter)
Steinar Raknes (kontrabass)
Kåre Opheim (trommer)
Tilgjengelig for booking i uke 9
Fra Bergens Tidende:
«Sammen med et knippe kortreiste musikere blir den gamle folkemusikken lett oppjazzet og tilført en moderne tonedrakt. Vakkert, spennende og forførende. Ikke minst Berit Opheims praktfulle kveding skaper et uttrykk du ikke finner noen andre steder. En fullsatt kinosal hyller da også musikerne med stående applaus til slutt. Det skulle bare mangle. Dette er real norsk eksportvare på linje med laks og olje.»
Einar Engelstad, 25. mars 2018
Hildo ble også nominert til kritikerprisen for 2017/2018, med grunngivningen:
«Prosjektet «Hildo» er eit samarbeid mellom Berit Opheim og Tore Brunborg. Konserten inneheld slåtter, stev og ballader i ny drakt, og noken av arrangementa er små perler, m.a. «Finnesslottet» og «Eg vilde ikkje eg» (#metoo på 1700-talet). Særleg førstnemnde er eit skuleeksempel på korleis ein kan byggja opp intensitet utan å spela mange fleire tonar mykje sterkare. Samspelet mellom dei fire er fabelaktig avstemt, og det er ein fryd å høyra alle fire i fri utfalding. Berit Opheim formidlar gjennom songen sin ein personlegdom som fascinerer.»
Sitat er hentet fra vossajazz.no
HYSJ!
HYSJ – Et bestillingsverk av Crab is Crap
HYSJ! Hva er det som skjer her? Svaret får du når Crab is Crab presenterer det spennende bestillingsverket HYSJ på Bajazzfestivalen, lørdag 2. september. Billetter her: https://bjf.ticketco.no/bajazzfestivalen_2017Bajazzfestivalen 2017 på Cornerteateret!Video: Fredrik Rysjedal
Posted by Bajazz on Tuesday, 29 August 2017
(Dette er en video fra før premieren, så ikke la deg forvirre av datoene her.)
Med:
Øyvind Skarbø (trommer)
Øyvind Hegg Lunde (trommer)
Fredrik Rysjedal (video)
Hans Olav Molde (lyd)
Øyvind Hillestad (lys)
Tilgjengelig for booking i uke 11
Fra Ballade
«På kun tre kvarter viser Crab is Crap at to perkusjonister kan skape et fullverdig musikalsk univers som barna kjenner seg igjen i og lar seg rive med av. Riktignok spiller de litt el-gitar i ett tilfelle og ukulele i et annet, men de klarer seg med påfallende lite forhåndsinnspilt materiale. En gjesteopptreden fra en animert versjon av saksofonist Kjetil Møster passer fint inn i helheten: Når det blir oversvømmelse på badet, dukker han opp (med verktøykasse fra ”Møster Rør” og rørleggersprekk) og reparerer dusjsluket før han drar en solo – på røret.»
Maja Skanding, 14/09/2018, les hele anmeldelsen her.
Bedehus og Hawaii
Med:
Trond Kallevåg Hansen (gitar og komposisjoner)
Geir Sundstøl (pedalsteel og diverse strengeinstrumenter)
Adrian Løseth Waade (fiolin)
Alexander Hoholm (kontrabass)
Ivar Myrset Asheim (trommer)
Tilgjengelig for booking i uke 15.
”Support for the Arts in Norway is so generous that soon most of the worlds musicians might be Norwegian. Judging by the quality of these releases, it might not be a bad thing … Trond is a distinctive lyrical voice whose compositions refer til childhood influences – Angelo Badalamentis Twin Peaks scores and Norwegian West folk.”
Andrew Hamilton, The Wire (UK)
Konsertene er en del av vårt turné-program, Den Musikalske Stamvegen. Ordningen har siden oppstarten stått for snaue 300 konserter og rundt 150 musikere har vært med hittil. I all hovedsak er dette musikere som enten kommer fra, eller som er bosatt på, Vestlandet. Totalt har vi besøkt omlag 50 scener i vår region.
Har du spørsmål?
Ta kontakt på mail eller telefon.