Balejazz er nettopp ferdig, Maijazz er i full gang og fra torsdag av kan du oppleve enda en festival i Rosendal, nemlig Vestafor. Festivalen arrangeres for andre gang og presenterer 1 barneworkshop og 8 konserter fordelt på 4 ulike arenaer med 30 unike artister med opprinnelse fra Norge, Sverige, Brasil, Sør-Afrika, Slovakia og Frankrike.
Torsdag 9. mai, Rosendal samfunnshus
Sounding Sculpture, workshop for barn fra 16:00-19:00
Sounding Sculpture, workshop fra 10:00-14:00, konsert fra 18:00
Basar og åresal og mat fra ca. 18:30
Sten Sandell & Johannes Nästesjö, fra ca. 19:30
PNL Circus, fra ca. 20:30
Michaela Antalová og Adrian Myhr, Skjethaug klokken 12:00 (gratis)
Juliana Venter vs. Mauricio Weimar, Nerhuslåven 20:00
Loddtrekning og mat
Isach Skeidsvoll: “Dance to Summon”, Nerhuslåven 21:00
Shan, 12:00
Helga Myhr “Andsyning”, 13:00
Festivalen opererer med 3 billettyper: generøs, ordinær og redusert. Billettsystemet er tillitsbasert, og vi tror og håper at alle betaler etter evne. De generøse billettene er med på å sponse de reduserte billettene.
Festivalpass: 1100 / 900 / 700
Dagspass fre/lør: 500 / 400 / 300
Dagspass søn: 400 / 300 / 200
Barnebilletter: Alle barn under 16 kommer inn for halv pris av ordinær pris.
Age before beauty, så la oss starte festivalen med barn og ungdom! Sounding Sculpture er en to dagers workshop for de mellom 5-18 år. I løpet av workshopen skal deltakerne bygge en skulptur av ymse, blant annet materialer med elektromagnetiske egenskaper. Denne skulpturen — et kunstverk i seg selv — kan spilles på med fysiske objekter, men også med signaler fra f.eks mobiltelefoner. Workshopen avsluttes med en konsert fredag kveld, og ikke bare en hvilken som helst konsert, men selve åpningskonserten. Så blir’e mat og kake og basar og mer musikk! Workshopen og konserten ledes av Gusten Aldenklint og Gabriel Edvinsson.
«.. og blir det ekstra bra, så får vi kanskje høre ham ein gong til», skrev vi i omtalen av Paal Nilssen-Love i fjorårets programblad, da denne smått famøse trommeslageren spilte på 7 gigantiske gonger. Ekstra bra ble det, og derfor har vi invitert ham tilbake. Denne gangen spiller han ikke alene, og 7 gonger er byttet ut med akkordeon, stemme, saksofon, trompet og bass, mens sjefen sjøl trakterer trommesettet. Uten flytevest, svømmer de seks musikerne rundt på åpent hav. Det er meldt storm. Alt de har å klamre seg til er noen enkle musikalske skisser, men de er heller ikke redd for å gi slipp, legge ut på svøm, eller dykke ned i dypet! Mon tro hva som finnes der nede? Vi lover både brød og Cirkus, bare ikke på samme tid. Eller kanskje…
Thomas Johansson – trompet
Signe Emmeluth – altsaxofon
Kalle Moberg – akkordeon
Christian Meaas Svendsen – bass
Paal Nilssen-Love – trommer
Söta bror! Festivalsjefen lover å stille i sin «Sverige»-T-skjorte, og Sten og Johannes lover å spille rystende musikk som eksisterer et sted utenfor tiden, utenfor rommet. Musikk blir ofte kalt et universielt språk, men det er en sannhet med modifikasjoner. Kan du f.eks se for deg Odd Nordstoga steppe inn for Shagrath i Dimmu Borgir? Dersom musikk er et universielt språk, finnes i det i hvert fall en myriade av dialekter med dertilhørende koder og ferdigheter. Sten og Johannes befinner seg i den samtidsmusikalske europeiske improvisasjontradisjonen. Hvis vi kan si noe generelt om den, er det at musikken opererer innenfor et vestlig tonespråk, og at musikalsk dialog skapes i et stadig skiftende rytmisk, dynamisk, tonalt og sonisk landskap.
Johannes Nästesjö – bass
Med kontrabass, seljefløyte, feltopptak, harmoinum og fujara, lager Adrian Myhr og Mic… «vent litt nå», sier du? Fuja-hva-for-noe?
Adrian Myhr – kontrabass, harmonium
Gjenbruk og kortreist. To gode verdier! Juliana får vi høre med Circus på fredda’n, og ettersom hun allerede er her, så tenkte vi at vi likeså godt kunne plassere henne i en annen setting. Dette er hennes første møte med Rosendal sin egen Mauricio Weimar. Og til tross for at Juliana opprinnelig er fra Sør-Afrika og Mauricio er fra Brasil, så blir’e jo ikke mer kortreist enn det her! Vi har gitt dem frie tøyler til å gjøre hva de vil, men tror og håper at kombinasjonen prisvinnende metal-trommis og klassisk-utdannet-men-både-kan-og-gjør-alt-mulig-vokalist kommer til å slå hardt an, bokstavelig talt!
Mauricio Weimar – trommer
Gi oss liv. Gi oss røre. Gi oss det nå. Gi det i bøtter. Gi det i spann. Gi oss ekstase. Gi oss det nå!
Espen «Bobby» Songstad – tenor-saksofon, perkusjon
Lauritz Skeidsvoll – sopransaxofon, perkusjon
Peder Skeidsvoll – lommetrompet, perkusjon
Aksel Øvreås Røed – baritonesaxofon, perkusjon stemme
Anders Hjemmen – bass, perkusjon
Martin H. Mellem – trommer, perkusjon, fløyte
Den franske trioen Shan sin musikk omtales som intet mindre enn «en poetisk reise». Stillhet, resonans, ikke-tempererte akkorder og lange, varme klanger er elementer som definerer musikken. Hva passer vel bedre som søndagskonsert i Kvinnherad kyrkje enn «en meditasjon over fjellet og forholdet mellom menneske og naturens krefter»? Ja, spør du oss, så spør vi deg!
Julien Pontvainne — saxofon, klarinett
Ariel Tessier — trommer
Helga Myhr sitt verk «Andsyning» var en bestilling til Osafestivalen i 2020. Ofte er det slik at bestillngsverk kun blir oppført én gang, noe som er ganske synd med tanke på hvor mye tid som er brukt til både komponering og innstudering. Som vi har vært inne på tidligere i dette programbladet. Gjenbruk er bra – og spesielt når det er så bra som dette! Helga skriver selv om verket:
Michaela Antalová – trommer, seljefløyte
Rasmus Kjorstad – fele, oktavfele, langeleik, munnharpe
Adrian Fiskum Myhr – kontrabass
Helga Myhr – komposisjoner, hardangerfele