Nyheter

Kuria Suite – innspilling og matinékonsert

Med Bergen Big Band, Lars Storck (perkusjon) og komponist Knut Kristiansen (piano, keyboards).

Søndag 25. januar på USF Sardinen.

Konsertstart kl. 15:00. Dørene åpner 14:30.

Bergen Big Band starter 2015 med å spille inn Knut Kristiansens Kuria-Suite. Musikken ble skrevet til Vossa Jazz 2012. Det er enda ikke satt noen utgivelsesdato for innspillingen, men du kan høre musikken allerede på årets første matinékonsert. I tillegg til Bergen Big Band blir det med komponisten selv på piano og keyboards og den danske perkusjonisten Lars Storck.

uKjO67uK8mQLhoETmUPcPgSkdrVfwcuAe507xsY6cNrQkk

Sistnevnte har spesialisert seg i afrikanske tromme- og rytmetradisjoner. Han har blant annet bodd flere år i Tanzania, ett av to land hvor Kuria-folket holder til. Det andre landet er Kenya og provinsen Nyanza, hvor til Knut Kristiansen reiste for 25 år siden. Da som produsent for et kulturbevarende NORAD-prosjekt som tok sikte på å dokumentere Kuria-folkets musikktradisjoner. Prosjektet ble avsluttet brått pågrunn av den diplomatiske krisen som oppstod mellom Kenya og Norge.

Les mer om Kuria-prosjektet her: http://vestnorsk.jazzinorge.no/2014/09/23/kuria-prosjektet/

Møtet med Kuria-musikken gjorde åpenbart et dypt inntrykk, og når KK over 20 år senere ble spurt om å komponere musikk for Bergen Big Band og Vossa Jazz skrev han Kuria Suite. Vi er takknemlig for at vi nå får muligheten til å spille inn denne musikken, med støtte fra Norsk Kulturråd. Her følger noen betraktninger fra komponisten selv.

Skjermbilde 2014-09-23 kl. 13.20.22

Når du ble spurt av BBB til å skrive musikk, hvorfor valgte du å trekke frem igjen og la deg inspirere av Kuria-musikken?

Det var igrunnen Olav (Dale) som brakte inn dette med et afrikansk utgangspunkt. Da vi første gang snakket sammen om et mulig bestillingsverk til BBB, var det han som brakte på bane at det i 2012 ville være 30 år siden Gambian-Norwegian Friendship-konserten. Når «Afrika-kortet» først var spilt, tok det ikke lang tid for meg å bestemme meg for denne musikken som jeg har et meget personlig forhold til. 

En annen side av dette er at Kuria-folkets musikk er tradisjonell og «gammeldags» i kulturhistorisk sammenheng, og at jeg kom til å se dette som en særlig utfordring. Å føre musikk fra et før-industrielt/pre-urbant bondesamfunn inn i moderniteten synes jeg er viktig. Dette er en del av alle menneskers musikalske arv som ikke bør gå i glemmeboken.

Kuria-prosjektet fra 1990, som grunnmaterialet stammer fra, ble nettopp startet som et bevaringstiltak siden denne spesielle kulturen var i ferd med å forsvinne allerde da. I dag er dessverre Kuria’enes kultur ennå mer truet. Det er mitt håp at BBB-utgivelsen, sammen med en del andre tiltak som settes i verk i disse dager, vil kunne bidra til en gjenoppblomsting og en vilje til fortsatt å bevare denne arven, både for Kuria-folket selv og for resten av verden.

 

Kan du med egne ord beskrive musikken i Kuria-Suite? 

Kuria Suite står på flere bein. 

For det første er den musikalske innpakningen preget av min livslange begeistring for Duke Ellington og hans spesielle storband-lyd. Jeg har latt meg påvirke av Ellingtons suiter og av hans tidlige «jungle»-musikk.

For det annet har jeg prøvd å balansere afrikanske rytmer og stilarter med jazzrytmikk og jazzutrykk på en organisk måte. 

Og for det tredje, og aller viktigst, så har vi de originale temaene og rytmiske motivene fra Kuria-folkets musikk, som er selve grunnmaterialet i det hele.

Det fjerde og også meget viktige elementet er jo dette spesielle orkesteret. Bergen Big Band er fullt av musikere som virkelig kan blande individualitet og kollektivt spill på en måte som passer som hånd i hanske med konseptet i Kuria Suite. Det er både en ære og en stor utfordring å få musikken sin utført av en slik flott gjeng.

norw gamb 2 GNFO1

(Bilder fra coveret på nevnte Gambian-Norwegian Friendship Orchestra. For mer info om platen: http://vestnorsk.jazzinorge.no/2015/01/07/arets-forste-roverkjop/)

 

LivingSpace8_Oddbjørn_Steffensen

Magne Thormodsæter, bassist og musikalsk leder for Bergen Big Band i tospann med Dag Arnesen, har dette å si om Knut Kristiansen og det forestående prosjektet:

Nok en gang skal vi få gleden av å jobbe med en av de mest kunnskapsrike jazzforskerne Norge har å by på, Knut Kristiansen. Da jeg var ung og nyutdannet tok han meg under vingene og tok meg med i kvartetten sin der hovedfokuset var på Thelonius Monks vidunderlige og bisarre musikalske univers. KK har i en mannsalder vært en foregangsmusiker mht å gå i dybden på det man har bestemt seg for å sjekke ut, og han har som min mentor vært helt avgjørende for min musikalske utvikling. Vi gjorde for mange år siden et prosjekt med Cubansk musikk på Nattjazz, og altså for to år siden på Vossajazz, Kuriaprosjektet. Nå har vi endelig fått muligheten for å jobbe med Knut igjen, og vi gleder oss stort!  

Besetning Kuria-Suite:

Saksofoner/klarinett/fløyte:

Jan Kåre Hystad
Tor Yttredal
Zoltan Vinzce
Ole Jakob Hystad
Kjetil Møster

Trompet:

Are Ovesen
Tancred Heyerdal Husø
Frank Brodahl
Marius Haltli

Trombone:

Sindre Dalhaug
Pål Roseth
Chris Dudley
Camilla Søderstrøm Tveit

Rytmeseksjon:

Knut Kristiansen
Lars Storck
Ole Thomsen
Magne Thormodsæter
Frank Jacobsen
Ivar Kolve
Ivar Thormodsæter

Om Knut Kristiansen:

Knut Kristiansen er en prisbelønnet pianist, komponist, arrangør og pedagog. Han er en musikalsk dypdykker, og det er flere kjennere som regner han blant Europas fremste tolkere av Thelonious Monk. Men han har også vært en vesentlig formidler av afrikansk og latinamerikansk musikk siden midten av 70-tallet. Blant annet som fast medlem i den legendariske latinjazz-gruppen Son Mu, som musiker og arrangør for den afrikanske stjernen Mory Kante og som initiativtaker i et av de første nasjonale initiativene innen såkalt World Music; The Gambian / Norwegian Friendship Orchestra.

For mer info om Knut Kristiansen: http://vestnorsk.jazzinorge.no/2014/03/13/kk-spiller-monk/

_MT87721_utekst

Fra forsiden

Nyheter

Brassa Jass

I uke 3 (2025) arrangerer vi en workshop-turné som vi har kalt Brassa Jass. Opplegget er inspirert av Brass Bross og hvordan de i en årrekke har arbeidet med å få korpsungdom til å spille uten noter, lære på øret og til å inspirere og engasjere. På bildet ser du instruktørene: Trompetist Simen Kiil Halvorsen […]

Nyheter

SHAKAI – Tilgjengelig for booking i uke 37 (2025)

Navnet Shakai kommer fra det japanske ordet for samfunn. Samfunn består av individer med unike historier. Det gjør også denne kvintetten som består av musikere som kommer fra et bredt spekter av sjangre, stiler og uttrykk, noe som gir bandet et spennende og variert lydbilde.