Nyheter

Plateslipp og slippekonserter

For Knut Kristiansen begynte prosjektet allerede i 1990. Det vil si, det var da han ble kjent med Kuria folket og musikken deres. Arbeidet med musikken vi får høre på platen begynte først i 2011, når Olav Dale spurte om han ville skrive et verk for Bergen Big Band.

Diplomatisk krise

I oktober 1990 brøt kenyanske myndigheter de diplomatiske forbindelsene til Norge. Som følge av Norges kritikk av brudd på menneskerettigheter og et lite demokratisk styresett. Samt behandlingen av Koigi wa Wamwere, tidligere aktivist og parlamentsmedlem, som fra 1986 fikk innvilget politisk asyl i Norge. Den norske ambassadøren i Kenya ble utvist og Norge svarte med å kutte alt bistandsarbeid. Deriblant flere Norad-prosjekter. Ett av dem et dokumentasjonsprosjekt av kenyansk musikkultur, nærmere bestemt Kuria-folkets, hvor den bergenske musikeren Knut Kristiansen var med som produsent.

Les mer om Kuria-prosjektet her: http://vestnorsk.jazzinorge.no/2014/09/23/kuria-prosjektet/

90.tif-001

 

Men hvordan ble det musikk av dette?

Skjermbilde 2014-09-23 kl. 13.20.22Som i alle andre prosjekter Knut Kristiansen involverer seg i gjorde han et grundig arbeid. Med seg på flyet hadde han da også med seg en skisse til essay-samling om relevante temaer, en imponerende samling med still- og levende bilder og ikke minst mange timer med musikkopptak. Dette ble liggende i en hylle helt til Olav Dale 20 år senere spurte om han ville skrive musikk for Bergen Big Band. Da, endelig, bød sjansen seg. Det ble tørket støv av en mengde kassetter og 8 millimeters filmruller og arbeidet med suiten begynte.

Musikken ble urfremført på Vossa Jazz 2012 og foreligger i dag i plateform. I første omgang vil platen presenteres i Bergen og Oslo første helgen i februar. Det vil også slippes en plate med original-opptak av Kuria-folkets musikk.

 

Her er komponistens egne ord om platen:

Skjermbilde 2016-01-22 kl. 11.48.16Når du ble spurt av BBB til å skrive musikk, hvorfor valgte du å trekke frem igjen og la deg inspirere av Kuria-musikken?

Det var igrunnen Olav (Dale) som brakte inn dette med et afrikansk utgangspunkt. Da vi første gang snakket sammen om et mulig bestillingsverk til BBB, var det han som brakte på bane at det i 2012 ville være 30 år siden Gambian-Norwegian Friendship-konserten. Når «Afrika-kortet» først var spilt, tok det ikke lang tid for meg å bestemme meg for denne musikken som jeg har et meget personlig forhold til. 

En annen side av dette er at Kuria-folkets musikk er tradisjonell og «gammeldags» i kulturhistorisk sammenheng, og at jeg kom til å se dette som en særlig utfordring. Å føre musikk fra et før-industrielt/pre-urbant bondesamfunn inn i moderniteten synes jeg er viktig. Dette er en del av alle menneskers musikalske arv som ikke bør gå i glemmeboken.

Kuria-prosjektet fra 1990, som grunnmaterialet stammer fra, ble nettopp startet som et bevaringstiltak siden denne spesielle kulturen var i ferd med å forsvinne allerde da. I dag er dessverre Kuria’enes kultur ennå mer truet. Det er mitt håp at BBB-utgivelsen, sammen med en del andre tiltak som settes i verk i disse dager, vil kunne bidra til en gjenoppblomsting og en vilje til fortsatt å bevare denne arven, både for Kuria-folket selv og for resten av verden.

 

 

Skjermbilde 2016-01-22 kl. 11.48.53Kan du med egne ord beskrive musikken i Kuria-Suite? 

Kuria Suite står på flere bein. 

For det første er den musikalske innpakningen preget av min livslange begeistring for Duke Ellington og hans spesielle storband-lyd. Jeg har latt meg påvirke av Ellingtons suiter og av hans tidlige «jungle»-musikk.

For det annet har jeg prøvd å balansere afrikanske rytmer og stilarter med jazzrytmikk og jazzutrykk på en organisk måte. 

Og for det tredje, og aller viktigst, så har vi de originale temaene og rytmiske motivene fra Kuria-folkets musikk, som er selve grunnmaterialet i det hele.

Det fjerde og også meget viktige elementet er jo dette spesielle orkesteret. Bergen Big Band er fullt av musikere som virkelig kan blande individualitet og kollektivt spill på en måte som passer som hånd i hanske med konseptet i Kuria Suite. Det er både en ære og en stor utfordring å få musikken sin utført av en slik flott gjeng.

Kjøp eller strøm platen her

Om Knut Kristiansen:

Knut Kristiansen er en prisbelønnet pianist, komponist, arrangør og pedagog. Han er en musikalsk dypdykker, og det er flere kjennere som regner han blant Europas fremste tolkere av Thelonious Monk. Men han har også vært en vesentlig formidler av afrikansk og latinamerikansk musikk siden midten av 70-tallet. Blant annet som fast medlem i den legendariske latinjazz-gruppen Son Mu, som musiker og arrangør for den afrikanske stjernen Mory Kante og som initiativtaker i et av de første nasjonale initiativene innen såkalt World Music; The Gambian / Norwegian Friendship Orchestra.

For mer info om Knut Kristiansen: http://vestnorsk.jazzinorge.no/2014/03/13/kk-spiller-monk/

_MT87721_utekst

 

Fra forsiden

Nyheter

Brassa Jass

I uke 3 (2025) arrangerer vi en workshop-turné som vi har kalt Brassa Jass. Opplegget er inspirert av Brass Bross og hvordan de i en årrekke har arbeidet med å få korpsungdom til å spille uten noter, lære på øret og til å inspirere og engasjere. På bildet ser du instruktørene: Trompetist Simen Kiil Halvorsen […]

Nyheter

SHAKAI – Tilgjengelig for booking i uke 37 (2025)

Navnet Shakai kommer fra det japanske ordet for samfunn. Samfunn består av individer med unike historier. Det gjør også denne kvintetten som består av musikere som kommer fra et bredt spekter av sjangre, stiler og uttrykk, noe som gir bandet et spennende og variert lydbilde.